توصیه های پس از ترخیص جراحی شانه

توصیه های بعد از ترخیص

• استفاده از گردن آویز
• هنگامی که دست شما خارج از گردن آویز است، اجازه دهید بازوی شما آزادانه در کنار شما قرار گیرد و از آن استفاده نکنید.
• وزن خود را بر روی بازوی آسیب دیده قرار ندهید، بر آن تکیه نکنید و اشیاء را با آن دست نگه ندارید.
• شانه را فراتر از آنچه که در برنامه فیزیوتراپی شما ذکر شده است به خارج نچرخانید.
خیلی مهم است که اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از در رفتگی شانه و برای تسریع در بهبودی بافتی که در طول عمل جراحی شکافته شده است را رعایت کنید.

شکاف (برش)

برش جراحی شما با یک باند خشک و تمیز پوشانده شده است. شما ممکن است حمام بروید یا لیف بکشید، طوری این کار را انجام دهید که پانسمانتان تا حد ممکن خشک بماند. اگر پانسمانتان مرطوب شد آن را تعویض کنید که پانسمان تر بر روی محل برش جراحی باقی نماند. بخیه های شما ۱ تا ۲ هفته بهد از جراحی برداشته می شود. یک روز بعد از کشیدن بخیه ها می توانید بدون محافظت از محل برش حمام بروید. اگر محل برش جراحی شما به طور فزاینده ای قرمز یا گرم شد یا همراه با ترشح مداوم شد شما ممکن است در معرض یک عفونت قرار گرفته باشیدو باید به پزشک مراجعه کنید.

گردن آویز

گردن آویز را در تمام اوقات به جز زمان حمام کردن، لباس پوشیدن، یا در هنگام انجام تمرینات استفاده کنید. این برای جلوگیری از چرخش شانه ی شما به سمت خارج و طولانی شدن دوره ی درمان بسیار مهم است. این به این معناست که لازم است پشت آرنج خود را هنگام دراز کشیدن یا نشستن بالش قرار دهید.
پزشک شما به شما خواهد گفت که چه مدت گردن آویز نیاز دارید.

کمپرس یخ

ممکن است نیاز باشد برای کنترل درد از کمپرس یخ استفاده کنید. حتما یک لایه از لباس خود را بین پوست خود و کمپرس یخ نگه دارید. شما می توانید استفاده از کمپرس را بعد از ۲ تا ۳ روز متوقف کنید اما در صورت تمایل به ادامه، انجام این کار بلامانع است.
در بسیاری از بیماران کمپرس یخ بر روی شانه به کنترل درد پس از عمل آنها کمک می کند.

توانبخشی

شما برای مرحله ی اول توانبخشی خود تنها باید بر روی حرکت غیر فعال عضو خود تمرکز داشته باشید. استفاده ی فعال از عضلات شانه ممکن است بهبودی را به خطر بیاندازد. این بدان معناست که تمرینات حرکات دست و آرنج و تمرینات پاندولی را انجام دهید. به شما یک برنامه درمانی از قبل نوشته شده داده خواهد شد.

درد

درد شانه با گذشت ۴۸ ساعت بعد از عمل فروکش می کند. داروهای ضد درد خود را طبق زمانبندی گفته شده استفاده کنید. خوابیدن به صورت نشسته برای شما مفیدتر است.
درد غیر قابل پیش بینی است و از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. برخی بیماران ممکن است درد شدید را تجربه کنند در حالی که ناراحتی دیگر بیماران کمتر است. مهم این است که درد پس از جراحی شما به خوبی کنترل شود به طوری که قادر به تحمل عادی درد باشید و حرکات معمولی خود را داشته باشید.

کارهای زیر ممکن است به شما کمک کند علائم خود را بهتر مدیریت کنید:

• آهسته نفس عمیق بکشید یا تنفس دیافراگمی داشته باشید.
• شانه و تمام بدن خود را ریلکس کنید.
• انجام ورزشهای کششی در سر و گردن
• استفاده از داروهای ضد درد
• کمپرس یخ بر روی کل حلقه شانه
• تغییرات مکرر در وضعیت بدن
• قرار دادن شانه ی خود در موقعیت مناسب
• راه رفتن کوتاه مدت

بیماران معمولاَ ۱ تا ۲ هفته پس از ترخیص در مطب ویزیت میشوند.