شانه منجمد (Frozen Shoulder)

Frozen Shoulder
شانه منجمد:
بیماری بسیار دردناکی است که شانه به طور کامل یا نسبی بی حرکت میشود. اغلب بطور ناگهانی آغاز شده ولی گاهی با آسیبهای خفیف به شانه شعله ور می گرد.
این وضعیت از سه مرحله مختلف تشکیل شده است: در فاز اول درد آغاز می گردد سپس خشکی مفصل و در نهایت رفع درد و بازگشت حرکات به وضعیت نرمال را خواهیم داشت.
سه مرحله بیماری:
مرحله اول: درد با حرکت افزایش یافته و اغلب شبها شدت می یابد. به تدریج با افزایش درد حرکات محدود شده و این مرحله تقریبا ۲ تا ۶ ماه بطول می انجامد.
مرحله دوم: درد شروع به کاهش می کند اما محدوده حرکت بسیار کمتر شده و به کمتر از ۵۰درصد سمت مقابل می رسد, این مرحله ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد.
مرحله سوم: وضعیت خشکی مفصل و محدودیت حرکت شروع به طرف شدن می کند ودر اغلب بیماران حرکات به تدریج بر میگردد که البته ۱۲ تا ۲۴ ماه به درازا میکشد.
پیشگیری:
اغلب ناشناخته است, با این حال شانه یخ زده ناشی از بی حرکتی شانه یا کم تحرکی در نظر گرفته می شود و مهم است که ضایعات دردناک شانه ای که منجربه خشکی شانه می گردد را با دقت مدنظر قرارداد.
درمان:
*فیزیوتراپی-جهت جلوگیری از خشکی های بعدی و برگرداندن محدوده حرکتی انجام می گردد.
*داروی مسکن و ضدالتهاب
*تزریق کورتون-جهت کاهش التهاب و تسکین درد
*جراحی-نشان داده شده است که هم در مرحله ابتدایی و هم مراحل پایانی شانه یخ زده می تواند مفید باشد.
سوالات شایع:
علل شانه یخ زده چیست؟
کسی نمی داند که علت اصلی آن چیست در بسیاری از مردم هرگز دلیل خاصی یافت نمی شود. با این حال افراد زیر  با احتمال بیشتری مبتلا می گردند:
افراد دیابتیک, وجود بیماری تیرویید ،بیماری دیسک گردن، افراد سنین ۴۰-۶۰ سال, بیماران قلبی و هم چنین بدنبال آسیب خفیف یا پس از جراحی.
علایم آن چیست؟
دو علامت اصلی درد و محدودیت حرکت می باشند و با درد شدید شانه آغاز می گردد. این درد باعث می شود که شانه را حرکت ندهید و این منجربه اختلال در کارهای روزمره مثل شانه زدن موها یا لباس پوشیدن می گردد. خوابیدن روی شانه مبتلا در شب بسیار دردناک است و کشش های سریع و حرکات ناگهانی بسیار دردناک خواهد بود.
با گذشت زمان چه پیش خواهد آمد؟
شانه شما به مرورزمان بهتر می گردد. در اعلب بیماران شانه یخ زده سه فاز دارد: در فاز اول درد آغاز شده و تشدید می گردد و درنتیجه آن حرکات شانه کمتر می شود و حدود ۴-۶ ماه طول می کشد.
در فاز دوم درد خفیف تر شده اما شانه خشک باقی می ماند که این دوره نیز ۴-۶ ماه طول می کشد. در فاز سوم خشکی مفصل بهبود می یابد و عملکرد شانه و تحرک آن باز می گردد که حدود ۶ماه تا یکسال و گاهی بیشتر بطور می انجامد.
چقدر شانس این وجود دارد که شانه دیگر گرفتار گردد؟
حدود ۲۰درصد شانس درگیری شانه دیگر وجود دارد.(یک بیمار از ۵ بیمار)
اگر دیابت داشته باشیم چه؟
احتمال درگیری شانه دیگر بیشتر می گردد. خشکی شانه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا برطرف شود و یا اصلا برطرف نشود.
پزشک چه تستهایی انجام خواهد داد؟
گرافی ساده از شانه مفید است که معمولا نرمال است و برای رد کردن احتمال آرتریتها کاربرد دارد. اگر پزشک شما به بیماریهای دیگری مشکوک باشد,مثل پارگی تاندون اطراف شانه, سونوگرافی یا MRI هم ممکن است درخواست گردد.
چرا حراحی لازم می شود؟
اگر درمانهای ذکر شده قبلی کمک نکند, جراحی قدم بعدی خواهد بود. جراحی برای افزایش محدوده حرکتی شانه انجام می پذیرد و این کار با آزادکردن کپسول محکمی که حرکات را محدود نموده است انجام می گردد.
چه اقدامات جراحی در دسترس است؟
آزادسازی کپسول و دستکاری آرتروسکوپیک زیر بی هوشی انجام پذیر است. هدف جراحی بازگرداندن حرکت و برطرف نمودن درد است. تزریق کورتون اغلب پس از دستکاری مفصل جهت سرکوب نمودن التهاب انجام می پذیرد. آزادسازی کپسول با آرتروسکوپی عمل کلیدی برای جداسازی دقیق بافت اسکار از داخل مفصل می باشد. ۲ یا ۳ برش کوچک حدود ۵میلی متری اطراف شانه زده می شود. در هر دو روش نیازمند بی هوشی عمومی سبک و بلوک اعصاب اطراف شانه می باشیم و بیمار را می توان یک روزه مرخص کرد.
خطرات آن چیست؟
عوارض بی هوشی مثل احساس بی حالی, تهوع و بندرت عوارض قلبی-ریوی یا عصبی در کمتر از یک درصد موارد دیده می شود. عفونت ناشی از مشکلات عفونی زخم و گاهی عفونتهای عمیق پس از جراحی که آنها نیز در کمتر از یک درصد موارد رخ می دهد.
کی می توان به کار برگشت؟
پس از عمل جراحی ۲هفته استراحت پزشکی به شما داده خواهد شد. برگشت به کار به نوع کاری که انجام می دهید بستگی خواهد داشت.